28.4.08

Oxford Murders

oxford-murders-33

 

Förförra veckan var jag på bio igen och det var dags för Oxford Murders. Det är väldigt konstigt att se Elijah Wood som någon annan än Frodo.

Filmen utspelar sig 1993 på Oxfords universitet. Frodo, aka Martin, spelar en amerikans utbytesstudent som har kommit till England för att skriva sin avhandling och vill ha Arthur Seldom som sin handledare. Martin bor hos en tant och hennes dotter. Filmen kommer igång när Martin stöter på Arthur utanför tantens hus. De går in ihop och upptäcker tanten död. Arthur tror att de har att göra med en seriemördare. Arthur och Martin börjar samarbeta med polisen för att hindra de potentiella kommande morden.

Det är mycket siffror och teorier i filmen och jag kände mig ganska dum för jag inte förstod allt. Visst, jag är varken matematisk, särskilt logisk i mitt tänkande samt att filmen självklart var dubbad på italienska. Jag fick allt förklarat när filmen var slut och jag förstod genast allt.

En spännande thriller men inget mästerverk. Sevärd.

Inga kommentarer: