3.9.08

5 tips för att rädda din dator när skadan är framme

Många av oss spenderar ganska mycket tid framför datorn. Då blir det nästan omöjligt att aldrig äta eller dricka. Problemet är när du är klumpig och spiller ut cola på datorn eller trampar på den. På natten när det är färdigsurfat är det lätt att lägga datorn på golvet bredvid sängen. På morgonen när du är trött är det inte säkert att du tänker på att din dator ligger nedanför sängen. PC för Alla har publicerat en artikel om just detta. Inledande tips är att inte förvara barn, husdjur, dryck och mat där datorn finns. Du ska heller inte ställa ner datorn på golvet (här får jag slå mig själv på fingrarna). Men vad ska du göra när olyckan är framme? Artikeln ger svar på frågan.

Frukt
Frukt som rinner är bra för kroppen men farligt för datorn. Dra ur strömkabeln och ta bort frukten från datorn. Rengör med ren bensin och se till att den är borta innan du sätter in kabeln.

Vätska
Drycker som spills på datorn är inte heller bra. Har du ett tangentbord så kan du känna dig lugnare. Det är bara att göra rent det. På en laptop är det värre. PC för Allas tips är att genast bryta strömmen, vända på datorn, ta ur batteriet och behålla datorn upp och ner. Skruva loss tangentbordet och annat- om du vet hur du ska sätta ihop det igen. Torka delarna med torrt papper.

Skruvmejslar
Ska du skruva till skruvar så gör du det förslagsvis med en skruvmejsel men enligt artikeln kan en skruvmejsel vara farlig om du blir förbannad. Det finns alltså folk som misshandlar sina datorer på flit när de blir arga. Om du har mer oskyldiga tankar och vill laga något, tänk på garantin. Kanske du bryter den genom att själv fixa problemet? Pilla inte i datorn om du ine vet vad du gör. Är skadan redan gjord- och nu menar jag inte om du slår din laptops tangentbord eller skärm med en skruvmejsel 10 gånger om du blir arg- köp ett nytt exemplar av den förstörda datordelen. Och monera inte in den själv, låt en fackman göra det.

Damm och trampskador
Som jag skrev i inledningen är det inte särskilt konstigt att ställa ner datorn på golvet- kanske du är trött och ska sova eller så kanske skrivbordet är fullt. PC för Alla berättar något som jag egentligen visste men aldrig tänker på: Datorns fläkt suger in dammet som ligger på golvet och det fastnar såklart någonstans. Förr eller senare visar sig skadan. Förutom damm så är tramp på datorn väldigt skadligt. Rådet vi läsare får är att inte ställa ner datorn på golvet. Dammet kan även orsaka bränder. Trampar du på datorn är det kört. Vill du rengöra datorn från smuts måste du använda skruvmejseln och det kan ju vara riskfyllt även om nödvändigt ibland. Skruva loss tangentbordet och rengör med en liten dammsugare.

Husdjur
Djur kan klia sig mot datorn och förstöra den med för mycket spänning. Små djur kan fastna i datorn och svansen kan fastna i fläkten. Jag har själv aldrig tänkt på detta då jag inte har husdjur. Det är ganska lätt att undvika dessa problem genom att inte låta djuret vara i samma rum som datorn finns i. Om du går till köket och tar en kaffe, djuret smyger sig in i datarummet kan skadan redan vara skedd. Jag har inte riktigt förstått processen men summan av kardemumman är att datorn blir förstörd, och även djuret. Usch.

Jag fick en del bra tips från denna artikel. Jag är bra att lägga min laptop på golvet, äta och dricka framför datorn. Har just nu en farlig dryck en decimeter från datorn. Jag har säkert trampat lite på min stackars laptop också. Nu ska jag sköta den bättre, det är trots allt min stackars mamma som ska ta över den snart. Läs hela artikeln hos IDG här.

Intressant?

Inga kommentarer: