4.10.08

Ring riktigt billigt via internet!

Det har blivit lite dåligt med blogginlägg de senaste dagarna, jag "råkade" handla impulsivt och befinner mig återigen i Italien. Men jag hoppas att det ska bli åtmistone några inlägg medan jag är borta. Nåväl, till inlägget.

När det gäller kommunikation är internet oslagbart. Chatt via messengerprogram är gratis, ljudkonversationer dator-dator är gratis och ibland kan även ljudsamtal dator-telefon vara gratis. Jag tänkte här presentera en jämförelse på olika leverantörer (5 st), en slags lathund när det gäller priser för olika företag som erbjuder oss billig telefoni. Jag har gjort ett utval och de variabler jag sållat efter har varit:
- möjlighet att visa priset i SEK
- att priserna inte ser för höga ut vid första blicken
- ingen utrustning behövs förutom en dator med internetuppkoppling samt en mikrofon då tjänsten kan användas var du än är

En av de största fördelarna med att ringa via nätet är de låga samtalspriserna till utlandet. Trots detta har jag sammanställt priser inom Sverige av en anledning: mina läsare är svenska och jag förutsätter att de flesta ringer mest inom Sverige. Något att tänka på är ljudkvaliteten som kan vara varierande samt bandbredden som telefonin upptar.

För min del ersätter inte ip-telefoni mer traditionell telefoni. Jag fortsätter använda min mobiltelefon eftersom den alltid är med mig och jag har bra samtals- och smspriser. Är jag hemma är kan jag antingen använda IP-telefoni via datorn eller via mobiltelefonen (WLAN). Hemma hos mamma snyltar jag dock på den traditionella hemtelefonen.

Jag har jämfört priset för samtal till fasta telefoner och till mobiltelefoner (har inte hittat eventuell öppningsavgift), samt SMS. Tittar man på minutkostnaderna, i vilka skatt ingår, har Voipstunt lägst priser och flest gratisdagar. Ringer du till andra länder gäller det att kontrollera priserna mellan olika leverantörer då priserna kan skilja en hel del.

Skype, som är mest känt, är dyrast i testet och krediten har en förfallodag. Använder du inte din kredit inom 180 dagar försvinner den. Om du skickar ett SMS eller ringer innan den 180:e dagen så kommer din kredit vara aktiv ytterlitare 180 dagar. På Skypes plussida ligger användargränssnittet. Skype är snyggt, enkelt att komma igång med samt enkelt att använda. Det finns bra dokumentation på svenska på deras webbplats. Det kan man inte säga om de andra alternativen. En annan faktor som avgör är mjukvaran. Hos alla företag förutom Skype är mjukvaran gjord endast för Windows XP/Vista. För oss som kör OS X och Linux finns det inget program utan vi får använda tjänsten via webbläsaren. Skype finns för Windows, Mac OS X och Linux.

Du kan se mitt lilla test här, som är i formatet Google Spreadsheet.

Intressant?

Andra bloggar om , , , , , , ,

Inga kommentarer: