8.6.08

2 sätt att fixa pratbubblor till dina bilder

Jag har länge tänkt att jag ska göra en egen serietidning. Jag kan tyvärr inte teckna (eller använda mig av bildredigeringsprogram) så jag för nöja mig med att göra korta sekvenser. Comiqs är ett community som låter dig skapa serie-strips med pratbubblor och dela med dig av dessa. Tjänsten kräver en snabb registrering.

Skapa ett konto, ladda upp de bilderna du vill använda i din serie-stip och det roliga kan börja. Du kan välja layout på rutorna på bladen, hur pratbubblorna ska se ut, fonten samt om bilden ska vara svartvit, negativfärgad eller serietidningsaktig.



Du kan välja mellan att använda bilder i bibliotek, ladda upp egna, använda dina Flickr-bilder eller hämta en bild från en webbadress. Laddar du upp dina egna bilder finns de alltid tillgängliga i ditt bibliotek.
Det negativa med tjänsten är att bildvisningen i vänstermenyn är långsam samt, en ytterst personlig åsikt, att Comiqs är väldigt inriktad på sharing. Jag har inte hittat en "spara till fil"-knapp. Tanken är att man ska dela med sig medan mitt behov utgörs av att kunna spara ner bilden. Vill jag dela med mig lägger jag upp bilden på ett annat community. Jag är iallfall nöjd med tjänsten och har skapat en del serietidningsliknande bildsekvenser. Här kommer ett exempel på hur det kan se ut.




Det finns ytterligare en tjänst som ger dig möjligheten att skapa pratbubblor i dina bilder, SuperLame! Du behöver inte registrera dig utan kör igång direkt. Ladda upp en bild, lägg till pratbubbla och text. Spara bilden till datorn eller maila den.

har färre valmöjligheter än Comiqs när det gäller design, men det går snabbare att göra en bild här. SuperLame! planerar att införa möjligheten att skapa paneler så man kan ladda upp fler bilder på samma sida, lägga till ljud samt integration med Flickr och andra fototjänster. Fler designalternativ ska även tillkomma.

Vill du istället göra en "riktig" digital serietidning i bloggform finns Stripgenerator.com. Registrering är ett krav men du kommer snabbt igång. Det finns ett gäng färdiga figurer, pratbubblor och symboler i svartvitt att välja mellan. Här kommer ett exempel på hur en seriestrip genom Stripgenerator kan se ut.


Inga kommentarer: