9.6.08

14 bra program för Asus Eee PC!

Ganska fort efter jag fick min Asus Eee PC avinstallerade jag , det medföljande operativsystemet som jag inte alls tyckte om, för att lägga in som är en version av Xubuntu 7.10. eeeXubuntu har till skillnad från Xubuntu vissa förändringar till fördel för den lilla Eee, exempelvis drivrutiner för nätverkskortet. Eftersom Eee inte har någon cd/dvd-enhet måste du antingen använda dig av en extern läsare eller göra ditt usb-minne bootbart. På eeeXubuntus wiki kan du ladda hem operativsystemet och få installeringsinstruktioner.

Nu känns den lilla minidatorn från mer komplett och skrivbordet () ser i princip likadant ut som i min "fullstora" laptop. Det finns några program jag av utrymmes- eller prestanda käl inte har installerat, exempelvis Picasa, Google Desktop, Openoffice.

Nedan kommer en lista på de program jag använder mig av på Eee. Jag har säkert glömt något bra program. Alla program finns inte med, utan bara de program jag installerat för att jag verkligen ville ha dem:

Audacious- en liten musikspelare. Under Windows använder jag Winamp och jag gillar inte stora musikspelare av typen musikbibliotek, särskilt inte på en 7" skärm. Med scrobbler-plugin scrobblas musiken till Last.fm
VLC media player
- har varit min trotjänare under många år. Spelar upp det mesta.
Postr- för att smidigt ladda upp bilder till Flickr
K-torrent- torrentprogram
gtwitter- skrivbordsapplikation för att använda Twitter: se tidslinje och tweeta
AbiWord- ordbehandlingsprogram (körde tidigare med OpenOffice ordbehandlare men jag tyckte det gick ganska långsamt)
Kdissert- för att göra tankekartor
Cairo-dock- snygg och anpassningsbar dock
Mozilla Sunbird- bra kalenderprogram
KeePassX- lösenordshanterare
Skype- för att ha ljudkonversationer

Bra program som efter OS-installation redan var installerade:
Firefox- för att surfa
Pidgin- ren och avskalad IM-klient
Tomboy- anteckningsprogram vars anteckningar jag lätt synkroniserar med min andra laptop
GIMP- bildbehandlingsprogram

Intressant?

2 kommentarer:

Louise sa...

Hej!

Varför tyckte du inte om Xandros egentligen. Har beställt en ASUS-PC och hade tänkt mig att jag skulle behålla Xandros.

Maria Sjögren sa...

Av den enkla anledningen att jag vill ha fler valmöjligheter. Jag gillar att ha ett skrivbord, och lätt kunna installera vad jag vill ha. Jag gillar inte flikarna heller. Men Xandros är ett enkelt OS som passar många andra :)

http://scarymary.se