25.2.08

Google Reader- en bra rss-läsare!

En väldigt smart sak om man läser många bloggar är att använda sig av en tjänst och prenumerera på . Med andra ord innebär det att istället för att surfa runt på alla bloggar du läser för att se om de är uppdaterade, så använder du en särskild sida som samlar alla bloggar. Där ser du vilka bloggar som är uppdaterade. Smart och väldigt tidsbesparande! Särskilt om du surfar på en långsam lina.

Jag har använt mig av och den inbyggda rss-läsaren i (som främst är känt för att vara en emailklient). Bloglines har jag använt mig av länge men Thunderbird blev bara ett test för mig, samtidigt som jag testade att använda programmet för email. Jag trivdes inte och gick över till där jag trivs bra.

Det går utmärkt att gruppera . När man loggar in ser man hur många olästa objekt man har allt som allt, samt på vilken blogg de olästa inläggen finns på följt av antalet. Att läsa bloggen i rss-läsaren går jättebra, länkar finns både till inlägget och bloggen. En finess som jag gillar skarpt är att när jag scrollar så avmarkeras inlägget som oläst, automatiskt. En annan funktion jag gillar är möjligheten att söka bland bloggarna. Det är bara att skriva in ett sökord i sökrutan och vips dyker passande inlägg upp. Du kan även dela med dig av dina objekt till andra läsare. Ännu en rolig funktion är "trender" där dina läs- och prenumerationstrender visas.

För den som använder sig av s andra tjänster är det ännu ett skäl att använda Google Reader. Det finns nämligen länkar till Gmail, kalendern, Picasa och den vanliga sökfunktionen (samt andra länkar).

Så för er som fortfarande surfar runt på X antal sidor om dagen eller som inte är nöjda mer er nuvarande feedläsare kan Google Reader kanske vara något?

Inga kommentarer: